Registreringsafgiften for plug-in hybrid biler har i flere år været reduceret som følge af en omlægning, der skulle motivere danskerne til at vælge en grønnere bil - og det ser ud til at have virket. I bilaftalen fra december 2020 satte regeringen og dens støttepartier et mål om, at der skulle være 775.000 grønne biler på vejen i 2030. Ud af de 775.000 grønne biler skulle ti procent være plug-in hybrid biler. Da vi nåede årskiftet var målet for de ti procent allerede nået.
Plug-in hybrid biler ses som værende en trædesten hen mod en fuld elektrisk vognpark, og for at skabe et større incitament til at købe en fuld elektrisk bil, udfases reduceringen af afgiften på plug-in hybrid bilen fra og med 2022. Udfasningen vil fortsætte frem mod 2035, hvor registreringsafgiften for plug-in hybrid biler vil være fuldt indfaset.
I skemaet nedenfor kan du se den årlige ændring i registreringsafgiften for plug-in hybrid biler, som i år er steget fra 45% til 50% af den beregnede afgift.
Registreringsafgift 2021 | 45% af den beregnede afgift |
Registreringsafgift 2022 | 50% af den beregnede afgift |
Registreringsafgift 2023 | 55% af den beregnede afgift |
Registreringsafgift 2024 | 60% af den beregnede afgift |
Registreringsafgift 2025 | 65% af den beregnede afgift |
Registreringsafgift fra 2025-2030 | Afgiften indfases med tre procentpoint pr. år |
Registreringsafgift fra 2030-2035 | Afgiften indfases med fire procentpoint pr. år |
Registreringsafgift 2035 | Afgiften vil være fuld ud indfaset |
Nederst i artiklen kan du se et eksempel på, hvad stigningen fra 45 til 50 procent kommer til at betyde i kroner og øre for en plug-in hybrid bil.
Ud over at registreringsafgiften stiger fra 45-50% er der i 2022 også sket ændringer i bilens fradrag.
Bundfradrag sænkes
For plug-in hybrid biler får man en ekstra rabat på registreringsafgiften i form af et bundfradrag, som trækkes fra bilens afgift.
Størrelsen på bundfradraget nedskrives årligt.
Batteri fradrag i registreringsafgiften sænkes
Ud over bundfradraget får plug-in hybrid biler også et særligt batterifradrag, som ligeledes trækkes fra bilens afgift. I 2022 er fradraget på 1.300 kr. pr. kWh i batteriet. Fradraget stopper dog ved 45 kWh hvilket betyder, at en plug-in hybrid bil maksimalt kan få et batteri fradrag på 58.500 kr.
Nedenfor kan du se den årlige ændring i batterifradraget for plug-in hybrid biler med en batteristørrelse på 45 kWh
Plug-in hybrid biler skal betale et CO2-tillæg, for den CO2 som brændstofmotoren i bilen udleder. Tillæget fastsættes ud fra, hvor mange gram CO2 bilen udleder pr. kilometer - Det er dermed dyrere at køre i en bil, der udleder mere CO2.
Tillæget er blevet indeksreguleret fra 2022 med en stigning på 2-3 procent:
Bemærk: plug-in hybrid biler, der udleder mere en 50 gram CO2 pr. kilometer, opfattes ikke længere som en lav-emissionsbil, og skal dermed betale fuld registreringsafgift.
For at give dig et overblik over hvordan afgiften på en plug-in hybrid beregnes i 2022, har vi lavet et regneeksempel til dig på en fiktiv plug-in hybrid bil.
Biltype: plug-in hybrid
Pris ab forhandler eksl. moms og afgift: 240.000 kr.
CO2-udledning: 45 g/km.
Batterikapacitet: 45 kWh
2021 | 2022 | |
---|---|---|
Bilens pris inkl. moms | 300.000 kr. | 300.000 kr. |
Basisafgiften |
279.570 kr. |
277.330 kr. |
+ CO2 tillæg |
11.250 kr. |
11.385 kr. |
- Batterifradrag |
76.500 |
58.500 kr. |
Registreringsafgift |
214.320 kr. |
230.215 kr. |
- Plugin hybrid afgift |
117.876 kr. |
115.108 kr. |
Registreringsafgift |
96.444 kr. |
115.107 kr. |
- Bundfradrag | 50.000 kr. | 48.750 kr. |
Registreringsafgift total |
46.444 kr. |
66.357 kr. |
Bilens pris inkl. afgift |
346.444 kr. |
366.357 kr. |
Er du på udkig efter en ny eller brugt PHEV eller elbil? Så er AutoOffer, Danmark’s største online formidler af salg og køb af biler, det rette sted at søge hen!